Sztuka mediów i sztuka nowych mediów: kategorie i ekspresje twórcze

wyniki wyszukiwania sztuka nowych mediów w google, toniewyrocznia.pl

Subtelna różnica pomiędzy sztuką mediów a sztuką nowych mediów

Sztuka mediów stanowi szerszy termin określający formy sztuki wykorzystującej technologię lub media elektroniczne, w tym film, wideo, dźwięk i sztukę komputerową. Obejmuje zarówno historyczne formy, takie jak film eksperymentalny i sztukę wideo z lat 60. i 70. XX wieku, jak i nowsze, takie jak instalacje cyfrowe i sztukę interaktywną.

Sztuka nowych mediów odnosi się do form sztuki, które pojawiły się w latach 90. i później, które opierają się na technologii komputerowej, Internecie i innych mediach cyfrowych. Sztuka nowych mediów często wiąże się z interaktywnością i może zawierać elementy gier wideo, rzeczywistości wirtualnej czy mediów społecznościowych.

Podczas gdy sztuka nowych mediów może być uważana za sztukę mediów, nie każdy obiekt sztuki mediów jest przykładem sztuki nowych mediów.

Sztuka mediów jest szerszym pojęciem obejmującym historyczne formy sztuki elektronicznej i opartej na technologii, podczas gdy sztuka nowych mediów odnosi się do współczesnych form sztuki, które pojawiły się wraz z rozwojem technologii cyfrowych i komputerowych.

Sztuka wideo i wideoinstalacje

Sztuka wideo stała się środkiem wyrazu łączącym innowacje technologiczne z opowiadaniem historii poprzez ruchomy obraz. Jako medium, przeszła ewolucję od konwencjonalnych narracji filmowych do eksplorowania abstrakcyjnych koncepcji i form eksperymentalnych. Z korzeniami sięgającymi lat 60. XX wieku i pionierskimi pracami artystów takich jak Nam June Paik czy Wolf Vostell, stała się narzędziem dla artystów do przekazywania pomysłów, emocji i komentarzy społecznych w nowy, przełomowy sposób.

Nam June Paik, Electronic Superhighway: Continental U.S., Alaska, Hawaii, 1995, Smithsonian American Art Museum and its Renwick Gallery, toniewyrocznia.pl
Nam June Paik, Electronic Superhighway: Continental U.S., Alaska, Hawaii, 1995, Smithsonian American Art Museum and its Renwick Gallery
Wolf Vostell, Zyklus Schwarzes Zimmer, 1958-63, toniewyrocznia.pl
Wolf Vostell, Zyklus Schwarzes Zimmer, 1958-63

Instalacje interaktywne i doświadczenia immersyjne

Dzięki postępowi technologicznemu i rosnącej potrzebie zróżnicowanego obcowania z twórczością artystyczną, świat sztuki doświadcza wzrostu liczby interaktywnych instalacji i angażujących doświadczeń. Odbiorcy aktywnie uczestniczą w tworzeniu i przekształcaniu dzieł, zacierając granice między artystą a publicznością.

Prace Olafura Eliassona łączą naturę i technologię, tworząc wielozmysłowe doświadczenia, które skupiają się wokół światła, wody i temperatury, zachęcając widzów do refleksji nad ich relacjami ze środowiskiem. Japoński zespół artystów teamLab łączy technologię cyfrową z mediami tradycyjnymi. Kreują immersyjne środowiska, które reagują na obecność i ruchy odwiedzających, tworząc hipnotyzujące cyfrowe krajobrazy wykraczające poza granice fizycznej przestrzeni.

Olafur Eliasson, Our glacial perspectives, 2020, South Tyrol, toniewyrocznia.pl
Olafur Eliasson, Our glacial perspectives, 2020, South Tyrol
teamLab, Existence in an Infinite Continuity, 2023-24, Himeji City Museum of Art, toniewyrocznia.pl
teamLab, Existence in an Infinite Continuity, 2023-24, Himeji City Museum of Art

Sztuka cyfrowa i generatywna

Sztuka generatywna wprowadza element nieprzewidywalności. Artyści wykorzystują algorytmy do tworzenia dzieł sztuki, które ewoluują organicznie, zaczynają żyć własnym życiem. Procesy generatywne pozwalają na tworzenie skomplikowanych wzorów, hipnotyzujących wizualizacji i złożonych geometrii.

Artyści tacy jak Refik Anadol zacierają granice między rzeczywistością a cyfrową iluzją, przekształcając dane w hipnotyzujące narracje wizualne, które zachęcają widzów do kwestionowania własnego postrzegania. Generatywne dzieła Quayoli badają wzajemne oddziaływanie sztuki klasycznej i cyfrowej abstrakcji, tworząc zderzenie wrażeń przeszłości i przyszłości.

Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna (Virtual i Augmented Reality)

Rzeczywistość wirtualna (Virtual Reality, VR) i rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality, AR) oferują artystom transformacyjny potencjał przenoszenia odbiorców do surrealistycznych światów.

VR umożliwia artystom tworzenie interaktywnych doświadczeń, które angażują wiele zmysłów jednocześnie i wykraczają poza możliwości rzeczywistości. Nakładając elementy cyfrowe na rzeczywiste otoczenie, sztuka AR rzuca wyzwanie naszej percepcji i zmienia nasze rozumienie samej rzeczywistości. Artyści tworzą hipnotyzujące instalacje, które zacierają granice między tym, co namacalne a tym co niematerialne, skłaniając odbiorców do kwestionowania samej struktury ich otoczenia.

Artyści tacy jak Marina Abramović eksperymentują z VR, aby tworzyć emocjonalnie sugestywne dzieła, pozwalając odbiorcom łączyć się z artystą i materią artystyczną na poziomie osobistym. Olafur Eliasson łączy cyfrowe i rzeczywiste krajobrazy, tworząc instalacje, które rzucają wyzwanie postrzeganiu otoczenia i w nim obecności.

Marina Abramović, Rising, 2019, toniewyrocznia.pl
Marina Abramović, Rising, 2019
Olafur Eliasson, Rainbow, 2017, toniewyrocznia.pl
Olafur Eliasson, Rainbow, 2017

Sound Art i instalacje audiowizualne

W świecie sztuki dźwięku i instalacji audiowizualnych artyści tworzą inspirujące, wciągające środowiska, które pozostawiają widzów oczarowanych. Artyści tacy jak Janet Cardiff i George Bures Miller kreują zmysłowo bogate instalacje, które łączą opowiadanie historii z dźwiękiem i obrazem, przenosząc odbiorców do świata, w którym rzeczywistość przeplata się z fikcją. Bill Fontana, artysta wykorzystujący dźwięk w swojej twórczości, rzuca wyzwanie naszemu postrzeganiu dźwięku i przestrzeni, tworząc specyficzne dla danego miejsca doświadczenia audiowizualne, które przekształcają przestrzeń publiczną w harmonijną symfonię.

Janet Cardiff and George Bures Miller, Storm Room, 2009, toniewyrocznia.pl
Janet Cardiff and George Bures Miller, Storm Room, 2009

Wizualizacja danych i cyfrowy storytelling w sztuce mediów

Sztuka wizualizacji danych polega na przekształcaniu zbiorów danych w narracje wizualne, prezentując skomplikowane wzorce i połączenia. Od dynamicznych i interaktywnych wykresów po hipnotyzujące infografiki, artyści wykorzystują estetykę projektowania i wizualne metafory, aby skutecznie przekazywać historie oparte na danych. To połączenie sztuki i informacji rzuca wyzwanie tradycyjnym sposobom komunikacji, sprawiając, że złożone tematy stają się bardziej angażujące i zrozumiałe.

Aaron Koblin przekształca dane z różnych źródeł w interaktywne instalacje, które badają ludzkie zachowania i wzajemne powiązania. Laurie Frick wykorzystuje dane z autotrackingu do tworzenia skomplikowanych wizualizacji, które zagłębiają się w złożoność ludzkiej tożsamości i pamięci.

Aaron Koblin, Amsterdam SMS, 2007, toniewyrocznia.pl
Aaron Koblin, Amsterdam SMS, 2007
Laurie Frick, 7 Stages of ALS, 2010, toniewyrocznia.pl
Laurie Frick, 7 Stages of ALS, 2010

Animacja eksperymentalna i Motion Graphics

Animacja eksperymentalna zajmuję sferę artystycznych eksperymentów i kreatywności. Czerpiąc inspirację z różnych dziedzin sztuki artyści zajmujący się animacją, łączą różne techniki, aby stworzyć bogatą narrację wizualną.

Z drugiej strony motion graphics wykorzystuje zasady projektowania i techniki cyfrowe do tworzenia dynamicznych i absorbujących treści wizualnych do różnych celów, takich jak branding, reklama czy interfejsy. Połączenie tych dyscyplin nadaje animacji nowy wymiar, urzekając publiczność nieustannie ewoluującym połączeniem wzroku i ruchu.

Norman McLaren jest pionierem animacji eksperymentalnej, wykorzystując techniki takie jak malowanie bezpośrednio na kliszy tworząc abstrakcyjne animacje. Z kolei Kyle Cooper tchnął życie w sekwencje tytułowe filmów, nadając im artystyczną ekspresję.

Sztuka cybernetyczna i działania internetowe

W erze cyfrowej artyści wykorzystują potencjał sztuki cybernetycznej, poszerzając krajobraz artystyczny. Cory Arcangel rekontekstualizuje elementy cyfrowe, wprowadzając humor i nostalgię do dzieł sztuki, podczas gdy Eva i Franco Mattes poruszają się po sferze net art, wykorzystując internet jako medium do eksploracji i krytyki społecznej. Olia Lialina tworzy cyfrowe interwencje, przekształcając platformy internetowe w absorbujące doświadczenia.

Eva and Franco Matte, Mickey Mouse is Died, 2008-2020, toniewyrocznia.pl
Eva and Franco Matte, Mickey Mouse is Died, 2008-2020
Olia Lialina, Perpetual Calendar, 2021, toniewyrocznia.pl
Olia Lialina, Perpetual Calendar, 2021

Bioart i łączenie sztuki z naukami ścisłymi

Artyści bioartu zagłębiają się w zawiłości biologii, genetyki i ekologii, podejmując kwestie związane z istotą życia i złożoności świata przyrody. Wykorzystując żywe organizmy, tkanki, a nawet materiał genetyczny jako narzędzia, rzucają wyzwanie naszemu postrzeganiu i rozumieniu życia, zachęcając odbiorców do rozważań etycznych, społecznych i ekologicznych.

Z drugiej strony, współpraca artystyczno-naukowa stanowi platformę dla artystów i naukowców do łączenia ich unikalnych perspektyw i wiedzy. Naukowcy dostarczają cennych spostrzeżeń, danych i technologii, podczas gdy artyści wnoszą swoją kreatywność i talent interpretacyjny. Razem prowadzą do tworzenia przełomowych projektów, które łączą dyscypliny i oddziałują na nie.

Artyści tacy jak Eduardo Kac badają granice genetyki i biotechnologii, tworząc dzieła sztuki, które łączą żywe organizmy z cyfrowymi interakcjami. The Tissue Culture & Art Project, prowadzony przez Orona Cattsa i Ionata Zurra, zagłębia się w inżynierię tkankową i produkcję biologiczną, aby zadać pytania o życie, śmierć i nasz związek z żywą materią.

Eduardo Kac, The Eight Day, 2001, toniewyrocznia.pl
Eduardo Kac, The Eight Day, 2001

Sztuka mediów i jej hybrydowe formy

W dynamicznie zmieniającym się krajobrazie sztuki mediów artyści łączą wiele środów, tworząc hybrydowe formy sztuki. Oddziaływania różnorodnych mediów wpływają na artystyczną ekspresję, zacierając granice między tradycyjnymi dyscyplinami i otwierając nieskończone możliwości twórcze. W erze eksploracji multimediów artyści czerpią z bogatej palety wizualizacji, dźwięków, technologii, umiejętnie łącząc je w płynne i angażujące doświadczenia artystyczne.

Hybrydowe formy sztuki nie tylko przekraczają granice poszczególnych mediów, ale także zapraszają widzów do aktywnego uczestnictwa w artystycznym doświadczeniu. Łączenie elementów dodaje warstw złożoności, tworząc dzieła sztuki, które prowokują emocje, introspekcję i uznanie dla potencjału ekspresji artystycznej.